V druhom pokračovaní si povieme niečo o navijakoch vhodných na prívlač: ako si správne, podobne ako pri prútoch, vybrať. Poďme však trochu teoretizovať, aby sme sa dostali do obrazu, čo vlastne je potrebné vedieť o navijakoch a aký je ich výber na pultoch rybárskych predajní.
Úplne na prvom mieste je azda ich hmotnosť a s tým spojená aj veľkosť navijaku. To je prvoradé a nemožno to podceňovať. Navijak, na ktorý sa zmestí okolo 200 m vlasca priemeru 0,20 - 0,25 mm je určite správna voľba a ak sa jeho hmotnosť pohybuje od 250 do 300 g, niet o čom diskutovať. Nakoniec postačí doriešiť otázku počtu a spôsob uloženia ložísk a kúpe už naozaj nič nestojí v ceste. Navijak s tromi až štyrmi ložiskami uloženými po oboch stranách kľučky a v rolničke, celkom postačuje. No práve tu narazíme na kameň úrazu a opäť sa všetky nádeje na dobrú kúpu rozplynú. Prečo?
Nie je žiadnym tajomstvom a určite nepoviem nič nové, že na Slovensku momentálne panuje „ložiskománia“ navijakov: štyri, šesť, desať ba i viac je momentálne snáď najväčší hit! Čím viac, tým lepšie ... Ale vskutku je to tak? Neviem, kto a kedy prišiel na nápad, že práve tieto mnoholožiskové a samozrejme lacné navijaky sú tie najlepšie. Naozaj to ani netuším, ale je to tak a na slovenských rybárov to určite platí. Nedivím sa, veď zo všetkých médií sa ani nič iné nedozvieme. Ložisko sem, ložisko tam, kovová cievka, titánová rolnička, ABD, EFD, SSB, pekná farba, mierne nepravidelný chod a ukladanie vlasca (ten si netreba všímať) a pochopiteľne super cena. No poviem vám, chvíľami mám pocit, akoby išlo o kúpu auta. Všetky tie skratky, ktoré vylepšujú kvalitu navijaka pri zachovaní nízkej ceny ma privádzajú k záveru, že tu nie je niečo v poriadku! Ruku na srdce – kto z nás chápe, ale skutočne chápe, na čo sú dobré tie rôzne vylepšenia? Jedna vec je popis na obale navijaka, ale druhá je pochopenie a dokázanie, že to naozaj tak je. Mnoho týchto vylepšení sa prakticky asi nikdy neprejaví a obyčajný človiečik môže akurát tak spokojne spávať. Kúpil mnoholožiskový lacný navijak a všetko je v poriadku. Ale až do chvíle, keď sa takýto navijak pri prvej zdolávanej rybe rozpadne. Možno si poviete, že teraz som to asi prehnal. Áno, zveličil som, pretože len tak zrazu to naozaj nepríde. Najprv vás prekvapí nepravidelný chod brzdy, jej zadieranie vám bude znepríjemňovať rybačku hneď od začiatku, potom sa polámu rôzne pružinky, divne uložený vlasec na cievke si uvedomíte až vtedy, keď spod nej začnú vychádzať rôzne zvuky a takto to pokračuje ďalej až do úplného konca. Toto nie je katastrofický scenár, ale holá skutočnosť. Je to oveľa bežnejšie, ako by sme sa nazdávali.
Takže po vynikajúcej kúpe príde aj obrovské sklamanie, ale hlavne – dochytali ste. Vychádzky naplánované niekoľko týždňov dopredu sa zrazu rozplynú ako ranný opar nad vodnou hladinou. Nastáva vyjednávanie s predavačov, čo zväčša prinesie úspech v podobe zmeny značky navijaka. Prirodzene, opätovnou kúpou mnoholožiskového navijaku za ľudovú cenu. Všetko sa však skôr či neskôr zopakuje a začarovaný kruh je na svete. Je vôbec možné vykľučkovať z tohto bludiska? Určite áno.
V prvom prípade bude dobré zložiť si z očí ružové okuliare a zamyslieť sa nad tým, čo spôsobilo predchádzajúce nehody a prečo všetky tie superlatívy sklamali. V druhom rade bude dobré zamyslieť sa nad tým, ako často a na aký druh prívlače (ľahká, stredná, ťažká) nový navijak použijem, pretože aj to môže byť príčinou jeho poruchovosti. V neposlednom rade najlepším spôsobom, ako si zadovážiť dobrý navijak, je azda prediskutovať túto otázku so skúsenými prívlačiarmi. V dnešnej dobe je možností predsa neúrekom.
Tak, ako som spomínal v úvode, ložiskománia určuje smer pri kúpe navijaka, ale pravdu povediac, počet ložísk nehrá tak významnú úlohu. Práve naopak, skôr môže uškodiť, ako pomôcť. Vyberajme preto navijaky s tromi, či štyrmi ložiskami (okrem najlacnejších verzií), je to naozaj postačujúce. ak sú uložené na správnych miestach. Podobne je to aj s hmotnosťou navijaku – menej ložiskové sú určite ľahšie a tým pádom poskytujú väčší komfort pri samotnom love. Skutočnosť, ktorú si asi málokto uvedomuje pri kúpe navijaku, je však oveľa dôležitejšia, ako počet ložísk. Uveďme si príklad: pokiaľ prút váži okolo 180 gramov, najlepšie bude dopasovať k tomuto prútu navijak s hmotnosťou okolo 250 gramov. Viacložiskový navijak je však oveľa ťažší a len veľmi ťažko by sme s ním dovažovali spomínaný prút. Faktorov, ktoré vplývajú na výber navijaka, je však oveľa viac a určite sú ďaleko dôležitejšie, ako počet ložísk.
Každý z nás má individuálny pohľad na výber navijaka a každý z nás má inú predstavu – najdôležitejšia je však cena. Pokiaľ máme hlboko do vrecka, situácia sa určite skomplikuje. Staré porekadlo však hovorí – nikdy nie je tak zle, aby nemohlo byť ešte horšie – a to platí aj o cene. Množstvo firiem chrlí rôzne navijaky a azda sa nedajú ani spočítať. Od superlacných, ktorých cena sa pohybuje miestami už od 300,- Sk, až po tie najdrahšie po rádovo niekoľko desiatok tisíc. Výber naozaj nie je jednoduchý, ale určitý návod, ako neurobiť chybu existuje.
Už v minulom príspevku som sľúbil, že sa budem vyhýbať konkrétnym značkám a nespomeniem žiadnu firmu, aby nedošlo k nedorozumeniu. Pravdu povediac je veľmi ťažké chodiť okolo horúcej kaše a tak mi to nedá a zopár ich pre lepšiu orientáciu uvediem. Ak si zvolíte značku Shimano alebo Daiwa, určite nič nepokazíte. Tieto firmy už dávno vsadili na kvalitu a každý, kto vlastní takýto navijak určite potvrdí, že bezporuchovosť a dokonalý chod ich sprevádza po dlhé roky. Daňou za tento komfort je ich cena. Bohužiaľ nie každý má možnosť si zadovážiť takýto výrobok. Preto sú mnohí nútení urobiť kompromis (finančný), ktorý dáva priestor takým firmám, ako je napr. Okuma, Dragon a mnohé iné. Pomer ceny a kvality je pri týchto výrobkoch niekedy až zarážajúca (v kladnom slova zmysle), ale poruchovosť overená časom je úmerná cene.
Malé mechanické poškodenia sa niekedy objavia aj u drahších navijakov, nie je to však spôsobené kazom materiálu, ale intenzitou používania. Každý navijak sa časom opotrebuje a je len na nás, akú starostlivosť mu venujeme. Pri intenzívnejšom vláčení lacnejší navijak bude potrebovať častejšiu údržbu, ako drahší. Aj napriek tomu životnosť lacnejšieho navijaka bude kratšia, vynahradí nám to však jeho cena. Azda najlepšie bude zvoliť produkt strednej triedy, za ktorý zaplatíme od 2.000,- do 5.000,- korún. Lacnejšie verzie odporúčam tým, ktorí sa vláčeniu venujú sviatočne alebo začínajúcim, aj keď to vôbec nemusí byť pravda. Je na škodu šetriť sám na sebe a paradoxne sa nevyplatí vyhadzovať (pokiaľ o tom nie sme skalopevne presvedčení) vysoké čiastky len preto, že je to „vysoké cé“. Som presvedčený, že aj v rybárskom živote platí zlatá stredná cesta.
Teóriu už máme teda za sebou a ak vám trochu pomohla, budem rád. V každom prípade – teória je teória a prax je prax.