Keď v roku 1921 Shozaburo Shimano vyslovil vetu "Ja som ten, kto urobí zo Shimana najlepšie výrobky v Kansai, potom najlepšie v Japonsku a nakoniec najlepšie na svete" netušil, že nebude ďaleko od pravdy. Aj keď možno výrobky Shimano nie sú najlepšie na svete, k jedným z najlepších rozhodne patria. Shimano je strojárska firma s dlhoročnou tradíciou a hlavne vie, kde a pre aký účel použiť daný materiál, tak aby to vydržalo. Aj keď posledné roky sa nesú vo svete skôr v trende častejšieho obmieňania náčinia (a výrobcovia sa tomuto trendu s radosťou prispôsobujú), top modely sú špičkovej kvality a zvyknú slúžiť k plnej spokojnosti mnoho rokov (mnoho rozumej nie 2 - 3 roky :o) Na toto by mal myslieť hlavne samotný rybár pri kúpe náčinia a nekupovať na prívlač navijáky, ktoré nie sú určené na vláčenie. Potom dochádza k rozčarovaniu a šíria sa reči o kvalite, resp. nekvalite tej - ktorej značky. Mnohokrát si však rybári neuvedomujú, že sú to hlavne oni, ktorí nevhodným výberom navijáka prispeli k jeho rýchlej smrti. Často som si to všimol aj v diskusiách na internete a preto netreba pri prívlači výber navijáku podceňovať. Veď navijáky od Shimana rady P3 (Exage, Nexave, Catana, Alivio a pod.) nie sú prívlačové navijáky konštruované na záťaž, ktorú musí takýto naviják zniesť. Ide hlavne o počet preklopení preklápačom a neustále zaťaženie prevodového mechanizmu pri vláčení. Je to podobné, ako keď si kúpite bicykel s komponentami Shimano za 20.000,- Sk a chcete na ňom jazdiť ročne 30.000 km. Jednoducho to nejde a do 3 rokov je po parádnom lesklom bicykli :o)
Shimano patrí k lídrom na trhu a mnohé jeho konštrukčné prvky sú potom vo veľkom kopírované ďalej. Aj im sa však niekedy podarí prestreliť a nápad prezentovaný ako veľká novinka sa neuchytí - spomeňme si na uchytenie preklápača z vnútornej strany rotora cca 6 - 8 rokov dozadu, prevod 7,0 : 1 u Stradicov a GTM-iek a pod.).
Jedným zo špičkových riešení brzdných systémov pri navijákoch so zadnou brzdou je kombinácia takejto brzdy s bojovou brzdou. Tvorcom tejto myšlienky bolo v minulosti práve Shimano. Bojová brzda umožňuje veľmi rýchlu manipuláciu s vopred nastavenou zadnou brzdou. Posunutím páčky bojovej brzdy doľava sa brzda povolí a pri posunutí páčky doprava sa brzda zaťahuje. Výhodné je to najmä pri zdolávaní ryby, kedy ryba na krátkom vlasci prudko vyrazí a práve bleskové povolenie bojovej brzdy prstom nám zachráni úlovok. Dnes si predstavíme navijaky Shimano v modeloch pre rok 2007 práve s bojovou brzdou, ktoré sú všetky veľmi vhodné na prívlač.
Pozn.: pri každom navijáku je počet ložísk označený napr. 4 A-RB + 1. Znamená to, že tento naviják má 4 klasické guličkové ložiská (Shimano si ich nazvalo A-RB kvôli povrchovej úprave odolnejšej proti korózii ako pri klasických ložiskách) a 1 tzv. hlavové ložisko (také veľké, pod rotorom - píšu, že nahrádza 3 - 4 klasické ložiská, stále je to však len jedno ložisko, ale je to v pohode, lebo Shimano používa kvalitné ložiská :o)
Aspire RA je jedným z najpokrokovejších navijákov so zadnou brzdou, aký kedy Shimano vyvinulo. Je prvým navijákom so zadnou brzdou s SR - konceptom, ktorý bol doteraz len doménou prednobrzdových navijákov. V navijákoch s SR - systémom sa kľučky skrutkujú priamo do hnacieho prevodu, čo má za následok nulovú vôľu medzi kľučkou a prevodom. Technickými zaujímavosťami tohto typu sú jednodielny preklápač a dojrýchlostný zdvih cievky umožňujúci presné ukladanie vlasca. Navijáky sú dodávané s dvomi náhradnými cievkami. Veľkosť 3000 má špeciálnu plytkú cievku vhodnú pre jemné vlasce (plávaná) alebo tenké spletané šnúry (prívlač), pod ktoré nie je nutné dávať zbytočne veľa podkladu aby bola cievka naplnená až po okraj.
veľkosti: 1500, 2500, 3000, 4000
prevod: 5,0 : 1
počet ložísk: 7 A-RB + 1
S novým zadnobrzdovým TwinPowerom predstavuje Shimano už tretiu generáciu tohto typu navijáku, ktorý ponúka prvotriednu kvalitu a funkčnosť aj vďaka použitým novinkám v konštrukcii. Vyzdvihnúť treba viacpodložkový (multidiskový) brzdový systém ako aj veľkosť 3000 s plytkou náhradnou cievkou. Výhodou tejto cievky sú ďaleké hody bez nutnosti veľkého množstva podkladového vlasca na cievke.
veľkosti: 1500, 2500, 3000, 4000
prevod: 5,0 : 1
počet ložísk: 6 A-RB + 1
Aj Stradic GTM RB sa prezentuje vylepšeným systémom zadnej brzdy, ktorá ponúka lepší výkon v porovnaní k iným navijákom so zadnou brzdou. Kombináciou rýchleho prevodu a vyváženej dvojkľučky dostávame jeden z najlepších navijákov na jemný spôsob lovu. Aj Stradic vo veľkosti 3000 je s plytkou náhradnou cievkou. Pri vláčení je lepšie ho používať kvôli rýchlemu prevodu len na malé nástrahy, nástrahy, ktoré nekladú pri vláčení veľký odpor a jemný spôsob lovu.
veľkosti: 2500, 3000, 4000
prevod: 6,0 : 1
počet ložísk: 4 A-RB + 1
Rýchle Super GTM RB bolo navrhnuté pre maximálny výkon vďaka dvojkľučke, hliníkovej cievke kovanej za studena a dvojrýchlostnému zdvihu cievky. Ako aj pri iných typoch navijákov so zadnou brzdou bola aj u GTM-ka vylepšená zadná brzda. Super GTM RB berie ohľad na dlhú tradíciu (prvý naviják GTM bol vyrobený už v roku 1988) a mnoho rybárov sa už za ten čas stihlo presvedčiť o ich kvalite a spoľahlivosti. Super GTM RB je naviják nielen s tradíciou, ale aj s budúcnosťou. Pri vláčení je lepšie ho používať kvôli rýchlemu prevodu len na malé nástrahy, nástrahy, ktoré nekladú pri vláčení veľký odpor a jemný spôsob lovu.
veľkosti: 2500, 3000, 4000
prevod: 6,0 : 1
počet ložísk: 3 A-RB + 1
Séria Super GT RB ponúka v porovnaní so Super GTM RB pomalší prevod s väčšou silou a točivým momentom pri navíjaní. Je teda ideálna pri ťažkých spôsoboch lovu a pri prívlači, teda všade tam, kde je potrebná sila a nevyžaduje sa rýchly prevod. Samozrejmosťou je pri tejto sérii dvojkľučka. Vedľa klasickej veľkosti cievky a matchovou cievkou (plytká) je pri veľkosti 3000 novou aj cievka s kapacitou vlasca medzi týmito dvoma.
veľkosti: 1500, 2500, 3000, 4000
prevod: 5,0 : 1
počet ložísk: 3 A-RB + 1
Myslím, že kúpou ktoréhokoľvek z týchto navijákov rybár rozhodne chybu nespraví (pri zohľadnení najmä Stradica a GTM-ka na jemnejší spôsob lovu). Ak je človek zmierený s typickou "šimaňáckou" vôľou (vaklom) kľučky v prevode, ktorú však pri chytaní nie je cítiť a klepaním v navijáku (hlavne s rýchlym prevodom) pri veľkom preťažení napr. obrovskou rotačkou v silnom prúde, prestane si to všímať a riešiť to, má v rukách náčinie, ktoré ho určite len tak ľahko nesklame. Niektoré Stradic-y sa v minulosti zasekávali, no problém sa výmenou vazelíny odstránil. Práve vazelína v navijákoch môže byť príčinou nie celkom ideálneho chodu. Kto maže, ten jede :o)