Mongolsko - Selenge 2012 (2. časť)

Ďalší deň si chceme oddýchnuť. Pospíme si trocha dlhšie a pôjdeme pešo nad kemp. Rád by som sa pozrel na miesta, okolo ktorých sme prechádzali, keď sme zapadli s UAZ-om. Druhá partia pôjde hore ku skale, kde sme boli úspešní a tretia partia pôjde loďou na druhú stranu rieky. Berieme si iba ľahkú výbavu a s Peťom vyšliapeme asi dva kilometre nad kemp. Lovíme na malé voblery do 10 cm a rotačky. Je pekný slnečný deň a bavíme sa s menšími lenokmi.

Brehy sa pokryli ľadom, záberov ubudlo

Aj takéto ľadové koláče dokáže vykúzliť mongolská príroda

Prebrodiť popod obrovskú skalu bolo na hranici mojich síl

Oklamať väčšieho lenoka nie je ľahká záležitosť

Jirkovi sa darilo na menšie nástrahy uloviť viacerých lenokov

Mongolský sumec nás všetkých prekvapil

Hoci bol Vlastík ,, Šťučím kráľom" podarilo sa mu zdolať aj slušných lenokov

Ukazujem Peťovi miesto, kde som mal záber, keď sme sa vracali od zapadnutého auta. Odhadoval som to na menšieho tajmeňa. Peťo hádže svoj Illex dolu prúdom, pridržiava ho na mieste. Keď s ním pohne, okamžite má prudký záber. „Je tam, vidíš neveril si mi", vyčítam mu jeho posmešky. Ryba sa drží v silnom prúde. Aj Peťova ľahká výbava je namáhaná na maximum. Zdá sa nám, že je to tajmeň . Peťo postupuje dolu prúdom. Má obavu, aby rybu nestratil alebo neodtrhol na slabšom vlasci. Ja mám zase obavu o neho, keď vidím ako s ním ryba cvičí. Keď rybu pritiahne bližšie, vidíme, že je to lenok. Má 59 cm a je zatiaľ najväčší, akého sme tu chytili. A tak to teraz vraciam Peťovi, že taká malá ryba ho skoro stiahla do vody. Kúsok nižšie je strhnutý breh s hlbšou vodou a spadnutým stromom. Aj tu by mohlo niečo byť. Opatrne pristupujem zospodu a hádžem svojho Tournamenta hore prúdom nad seba. Zhora prichádza Peťo a hádže oproti mne. Nestačím nahodiť druhýkrát a Peťo má záber. Ryba okamžite mieri do spadnutého stromu a vlasec sa zachytáva o konáre. Zhora z vysokého brehu vidíme, že ryba je stále tam a tak mi Peťo odovzdáva prút a snaží sa zlomiť konár, na ktorom visí ryba. Po chvíli sa mu to darí a ja zdolávam krásneho lenoka. Je ešte o 5 centimetrov dlhší, ako ten pred chvíľou. Na obed sme v kempe. Teplá strava, trocha oddychu a káva nám dodávajú nové sily. Rozhodujeme sa teda pokračovať pod kemp. Na voblery ulovíme ešte zopár menších lenokov. Ryby reagujú na otočenie, či pristavenie voblera v prúde. Monotónne ťahaná nástraha nie je príliš úspešná. Nič väčšie ale neulovíme. Po návrate nám aj ostatní chalani oznamujú, že sa im dnešný deň vydaril. Peťo Dargoňák chytil pri skale 108 cm tajmeňa a 90 cm šťuku. David chytil na druhej strane rieky 90 cm tajmeňa, ktorý mal v papuli odtrhnutý iný vobler. Podobnú rybu chytil aj Peťo Ingolák.

Peťo vynaložil veľa síl, aby zdolal bojovnú rybu v silnom prúde

Táto ,,rybka" ma takmer pripravila o kamaráta

Lenok zabral Peťovi, nakoniec som ho vytiahol ja

David okrem tajmeňa nakúpil aj rybársku výbavu. Ryba mala v papuli dva voblery. Odtrhnutý vobler nepatril nikomu z nás.

Peťo ,,Dragoňák" sa svojou trpezlivosťou dočkal peknej ryby

Oddýchnutí ráno vstávame o niečo skôr. Rozhodli sme sa, že za svitania skúsime uloviť mieňa. Jednoduchá montáž pozostávajúca z olovka a jednoháčika, na ktorý nastražíme kúsok zdochnutej ryby. Vyberáme kamenistú zátoku pri brehu s hĺbkou asi jeden meter. Je dosť chladno a tak sa odbiehame zohriať do jurty. Vypijeme trochu teplej kávy a už nás to ťahá späť k vode. Tri vlasce sú napnuté. Peťo na prvú udicu vyťahuje pekného mieňa okolo 80-90 cm. Ja na druhú zdolávam o niečo menšieho. Tretia ryba sa nám vypína a štvrtá nástraha je bez záberu. Sú to naše prvé mongolské miene. Doteraz sme sa tieto ryby nepokúšali uloviť a tak nás milo prekvapili. Zobúdzajú sa aj ostatní kolegovia. Keď im ukazujeme fotografie, nechcú nám veriť a vôbec ich neteší, že sme ryby pustili späť. Vraj z nich mohol byť skvelý obed. Sľubujeme im, že na druhý deň im chytíme ďalších. Rýchlo sa naraňajkujeme a už ženieme šoféra do auta. Pôjdeme sa pozrieť hore, kde sa včera darilo Peťovi Dragoňákovi. Okrem mňa a Peťa ide s nami Miro a Vlastík. Pri hornej skale sme tentoraz bez záberu. Som zvedavý, ako sa nám bude dariť nižšie na mieste, kde sme chytili už niekoľko slušnejších rýb. Najvýhodnejšie miesto prepúšťame Vlastíkovi, ktorý ešte nemá chyteného väčšieho tajmeňa. Skúšame rôzne nástrahy, hĺbky i vzdialenosti. Konečne takmer pod nohami má Vlastík záber. Očakávame slušného tajmeňa. Na naše prekvapenie je to takmer metrová šťuka. Je to už druhá metrová šťuka pre Vlastíka. Po chvíli mám pri dne záber aj ja. Ryba sa ale vypína. Myslím, že som podcenil zásek a oblúk na vlasci, ktorý vytvára silný prúd. Hoci sa na tomto mieste zdržíme pomerne dlho, ďalšie zábery už nemáme. Cestou dolu zdolávame ešte dvoch lenokov. Zdá sa nám, že ryby sú opatrnejšie. Za 10 dní už videli dosť našich nástrah. Vyžaduje si to aj od nás čoraz viac úsilia a zručnosti. Po návrate nám aj ostatní chalani dávajú za pravdu a aj keď dolu chytili troch menších tajmeňov, záberov ubudlo.

Náš prvý mieň nám spravil radosť

Zdalo sa, že loviť miene nie je žiadny problém

Metrové šťuky ulovil iba Vlastík

Peťo ,, Ingolák", vedel odhadnúť, kde stoja tie najväčšie ryby. V Mongolsku strávil tento rok takmer 3 mesiace.

Ráno s Peťom ideme uloviť chalanom sľúbených mieňov. Idú s nami aj Jirko so Zdenkom. Sme si takmer istí, že nejakých ulovíme. Na naše prekvapenie ale záber nemáme. Nasadáme preto do raftu a chceme sa ísť pozrieť dolu riekou až k prievozu, cez ktorý sme išli na Egg. Sme zvedaví na hlbokú jamu, o ktorej nám chalani hovorili, keď tam boli. Beriem so sebou dva prúty. Ak by ryby neboli pri chuti, skúsim sa zabaviť ľahkou prívlačou. Prechádzame okolo prvej hlbokej jamy. V trávach pri kraji vidíme stáť šťuku. Naše nástrahy zostávajú ale bez záberu. Na konci jamy na malé voblery zdolávame pár menších lenokov. Veslujeme asi 1 km dolu prúdom. Pred nami sa otvára nádherná scenéria. Skaly pripomínajú morské útesy, voda je priezračná, na dno ale nedovidíme. V strede je skalný hríb podobajúci sa na hlavu indiána. V diaľke vidno zasnežené vrcholy hôr. Nádherný pohľad. Chýba už len poriadna ryba. Zdržíme sa tu asi hodinu. Žiadnu sa nám ale nepodarí oklamať. Dolu v plytšej vode na UL nástrahy vyťahujeme zopár lenokov a malého tajmeňa. Nad prievozom je vysoký strhnutý breh. Sme blízko dediny a stretávame aj niekoľko rybárov. Zväčša lovia na rotačky a plandavky. Niektorí majú teleskopické prúty, iní vlasce iba roztočia v ruke. Ak sú úspešní, zväčša lovia lenoky. V dedinách je signál mobilnej siete, takmer každý Mongol má mobil a tak sa i my takmer po 2 týždňoch ozývame domov. Naložíme raft na UAZ a vraciame sa do kempu. Miro, ktorý ostal v kempe, nám oznamuje, že sa mu príliš nedarilo, ale pripravil nám skvelé rybie škvarky. Lepšie dopadla druhá partia, ktorá sa dala vyviezť hore, pokiaľ to bolo možné. Potom David s Peťom ešte pokračovali pešo proti prúdu. Objavili plytkú zátoku, ktorá už bola z časti pokrytá ľadom. Boli v nej stiahnuté ryby z okolia a ulovili tu jednu šťuku, ostrieža a lenoka. Jirko so Zdenkom išli dolu prúdom. Na dlhej pláni, kde sme pred tým ulovili iba lenoky, sa Jirkovi na Executora ulakomil 90 cm tajmeň. Zdeněk tu chytil veľkého lenoka a hovorí, že mu za rotačkou išla pekná šťuka. Pri hornej skale ale úšpešní neboli.

Bolo potrebné sa rozhodnúť. Buď loviť na menšie nástrahy viac menších rýb, alebo na väčšie mať menej záberov ale mať šancu na väčšiu rybu.

Rozľahlá pláň pod skalným útesom

Dolný tok je veľmi široký. Dohodiť čo i len do polovice je nemožné.

Podarilo sa nám uloviť aj zopár ostriežov. Nebolo ich ale veľa.

Na dlhej pláni Zdeněk s Jirkom bodovali.

Zostávajú nám posledné 2 dni lovu. Dnes pôjdeme všetci hore, kde sme boli o niečo úspešnejší, ako v dolnej časti rieky. Peťo s Davidom chcú ísť pozrieť do zátoky, kde David videl ryby. Ja by som sa rád pozrel na miesto, kde Jirko so Zdeňkom chytili tajmeňa a potom sa zastaviť pri Peťovej skale a dolnej jame, kde som chytil prvého metrového tajmeňa. Šofér nás vyvezie bezpečne do hornej časti. Poprajeme si veľa zdaru a dohodneme sa, kde nás chalani vyzdvihnú. Brehy sú namrznuté, mrznú nám očká na prútoch i broďáky. Zastavujeme sa až na pláni, kde sa včera darilo chalanom. Skúšam 12-centimetrový Cormoran vo farbe pstruha, ktorým sa dá dohodiť najďalej zo všetkých voblerov, čo mám so sebou. Pri kraji je hlbšia ryha s kľudnejšou vodou. Asi na piaty hod vidím, ako mi nástrahu prenasleduje lenok. Vybehol až na hranu, kde zostal stáť. Spomalím vobler a pred rybou ho otočím do strany. Lenok vyrazí po nástrahe a visí na spodnom háčiku. Vidieť takto na vlastné oči útok takmer 60 cm ryby je fantastické. Aj Vlastík o niečo nižšie zdoláva lenoka. Volá ma, aby som tam išiel skúsiť nahodiť vobler, lebo mu za rotačkou vybehla šťuka. Nahadzujem kolmo na prúd a opäť pri brehu na hrane, kde otáčam vobler, mám záber. Je to šťuka, ktorá prenasledovala Vlastíkovu rotačku. Vidím, že vobler má celý v papuli a odhadujem ju asi na 80 cm. Vlastík už chystá fotoaparát. Vtom ale ryba vyskočí na hladinu a darí sa jej prehryznúť vlasec. Som o vobler ľahší a dúfam, že sa jej ho podarí zbaviť. Pri Peťovej skale sa chceme zdržať o niečo dlhšie. S Vlastíkom sedíme vedľa seba na veľkej skale už asi 15 minút, keď má Vlastík pod nohami záber. Ryba sa ale po záseku vypína. Škoda. Rád by som videl, čo to bolo. Vlastík potom skúša dohodiť čo najďalej. Udržať nástrahu v silnom prúde nie je vôbec jednoduché. Vidím, ako mu nástraha zastala. Vlastík prisekáva a visí. Dorovnáva oblúk, ktorý vznikol v silnom prúde. Vtom sa mu prúd ohýba a je vidieť, že na druhom konci je statný súper. Ryba sa drží pri dne a po chvíli prudko vyráža na hladinu. Je to veľký tajmeň, určite cez 120 cm. Zdá sa mi, že je to tá istá ryba, ktorú tu pred pár dňami odtrhol na veľkú rotačku Peťo. Vlastíkovi ale asi nie je tento rok súdené uloviť veľkého tajmeňa, pretože na hladine rybe nástraha vypadne z papule. Myslím si, že v silnom prúde bola slabo zaseknutá a nástrahu iba držala v papuli. Nestačíme ani znovu nahodiť, keď „Dragoňák" hlási záber a ryba mu po prúde uniká až pred nás. Nasleduje krásny súboj, ktorý nakoniec vyhráva rybár. Opäť je to 108 cm ryba, akú už „Dragoňák" ulovil. Táto je ale mohutnejšia a krajšie sfarbená. Gratulujeme úspešnému lovcovi. Znovu skúšame všetky možné nástrahy. Asi dve hodiny nemáme záber, preto pokračujeme ďalej. Je mi jasné, že k ďalšej skale už nestihneme prísť. Na mieste, kde sa poľná cesta približuje k rieke radšej vyťahujeme čln a počkáme chalanov, keď sa budú vracať zhora. Čakanie si krátime ulovením zopár lenokov. Asi po pol hodine prichádza UAZ. Chalanom sa hore príliš nedarilo. Zátoka už bola takmer celá pokrytá ľadom a ryby sa stiahli do hlbšej vody. Večer sa vytiahol Peťo „Ingolák". Medzitým, čo my sme boli na rybách, pripravil rezne so šalátom. V dobrej nálade pokračujeme až do ranných hodín. Posledný deň venujeme baleniu a príprave na odchod.

Na niektorých miestach bol pohyb po brehu náročný

V hornej časti sa Peťo s Davidom bavili na UL s lenokmi

Dragoňák v priebehu troch dní ulovil dve 108 cm ryby. Táto bola mohutnejšia.

Dobrá partia, strava a nálada sú základom úspechu. Každý večer sme v hospode rozoberali zážitky z celého dňa.

Ráno sa zobúdzame do zasneženého dňa. Ideálne počasie na tajmeňa. Peťa dlho prehovárať nemusím, pridáva sa ešte Peťo „Dragoňák" a tak odkladáme balenie a vyrážame k hornej skale. Je taká zima, že si necítim prsty na rukách a iba s problémami nahadzujem. Takmer po každom hode musíme rozmrazovať očká. Asi hodinu sme bez záberu. Raft je celý pokrytý ľadom. Okolo obeda sa počasie trochu umúdrilo a ulovili sme prvých lenokov. Nie je to ale žiadna sláva. Ani pri druhej skale záber nemáme. Popoludní sa mraky roztrhali a vyšlo slnko. Pri brehu vidíme čakať nášho šoféra. Ešte posledná jama. Lovíme už len na malé nástrahy. So slnečnými lúčmi akoby sa zvýšila aktivita rýb. Takmer každým hodom máme záber. Sú to síce iba menšie ryby okolo 40 cm, ale aj tak nám urobili radosť. Ďakujeme Selenge a lúčime sa s tebou. Večer narýchlo pobalíme veci. Rozlúčime sa s domácimi, vymeníme si drobné darčeky. V hospode dorazíme posledné zásoby, ktoré nám ostali a ráno nás čaká 12-hodinová cesta do Ulanbátaru. Cestou nás zastavuje policajná hliadka, ale vďaka Mergenovi sa darí všetko zvládnuť. Teplá sprcha a skvelá večera ukončujú náročný návrat. Posledný deň trávime nakupovaním darčekov. Navštívime múzeum, budovu parlamentu a niekoľko reštaurácií. O piatej sa máme stretnúť s kamarátom, ktorý pracuje v Číne a sľúbil nám, že nás príde do Ulanu pozrieť. Keďže to má na skok (asi 2000 km), nenechá si takúto príležitosť ujsť. Síce sme mu príliš neverili a telefónom sa s ním nedalo spojiť, predsa sme sa s Peťom v dohodnutý čas vybrali na hlavné námestie. Neuveriteľné, ale kamarát Paľo tu bol. Zapijeme to pivom v českej reštaurácii. Večer nás čaká slávnostná večera a odovzdanie odznakov od Ingolu pre najlepších lovcov. Skoro ráno sa presúvame na letisko a aj vďaka kolegyniam z Ingolu – Enkhee , Zaji a Bajci všetko zvládame bez problémov.

Prieskumná expedícia splnila svoj cieľ. Zmapovali sme rozsiahle územie rieky Selenge v okolí kempu. Je to veľká rieka, ktorá je v dolnom toku široká 200-300 m. Pri vtoku do Bajkalu dokonca až 1 km. V zime sa pokrýva ľadom, ktorý vydrží takmer do mája. Ulovili sme tu veľké množstvo rybích druhov. Síce sme sa nedostali cez 120 cm, ale i tak vládla spokojnosť. Čo je dôležité, stretla sa skvelá partia dobrých rybárov, ale i ľudí. Verím, že sa tu nachádzajú ryby presahujúce 140 cm. Po návrate sa dozvedáme, že partia nemeckých rybárov chytila dolu pod nami takmer 150 cm tajmeňa. Určite sa sem ešte vrátime. Už teraz dávame dohromady novú partiu. Ak by ste mali záujem, ozvite sa na Táto adresa je chránená pred robotmi nevyžiadanej pošty. Ak ju chcete vidieť, musíte mať povolený JavaScript. .

Naša kuchárka dokázala ryby nielen pripraviť ale aj uloviť

Posledná ryba našej výpravy

Títo dobrodruhovia zmapovali nový kus rybárskeho revíru