Shimano Vanquish 2019 |
Najnovšia generácia prívlačového navijaku Vanquish z dielne Shimano sa pýši tými najvyspelejšími technológiami, akými v súčasnosti disponuje tento japonský gigant. Nový modelový rad prívlačového navijaku Vanquish určený pre rok 2019 je svojim technickým prevedením, spracovaním, použitými technológiami a materiálmi najlepšie vybaveným zástupcom programu Quick Response, ktorý zahŕňa ultraľahké navijaky Shimano.
Telo navijaku je vyrobené z horčíkových zliatin, ktoré stoja za výslednou nízkou hmotnosťou. Práve nízka hmotnosť a vysoká citlivosť navijaku ho predurčuje v prvom rade pre ultraľahkú a ľahkú prívlač, tak populárnu v súčasnosti v celom svete. V našich podmienkach nájde uplatnenie hlavne pri love pstruhov, ostriežov, jalcov, no vo väčších veľkostiach je vhodný aj na lov zubáčov. Určite osloví aj pretekárov a špecialistov na UL prívlač. Nakoľko však nový Vanquish prichádza na trh vo viacerých veľkostiach a konštrukčných variantoch, hodí sa pre širokú škálu techník lovu dravých rýb na prívlač. Momentálne je k dispozícii 9 rôznych modelov, preto treba pri výbere nového navijaku dôkladne zvážiť účel, pre aký sme rozhodnutý daný navijak použiť. Dostupný je vo veľkostiach od 2000 po 5000, so silou brzdy od 3 až do 11 kg pri najväčších modeloch, čo nám dáva veľa možností osadiť ho od najkratších UL prútov až po dlhšie prúty určené na strednú prívlač s pevnejšími šnúrami a väčšími nástrahami. Pri najpoužívanejších veľkostiach máme na výber ešte rôzne modely líšiace sa či už rýchlosťou prevodu, kapacitou a výškou cievky, silou brzdy alebo tvarom madla na kľučke.
Na chod navijaku má vplyv hlavne konštrukcia prevodu a rotor. Obidve veci boli v tomto prípade výrazne prepracované a tak súčinnosť použitých technológií ocenia rybári už pri prvom kontakte v podobe hladučkého chodu. Presné opracovanie profilu a povrchu jednotlivých zubov na prevodoch je dosiahnuté najmodernejšími technikami opracovania kovov. Výrazne hladší povrch opracovaných súčiastok sa podieľa na jemnosti chodu navijaku. Presnejšie uloženie prevodového mechanizmu s menšími toleranciami znížilo hlučnosť a prinieslo pocit úžasne hladkého chodu. Nový Vanquish má 11 klasických guľôčkových ložísk S AR-B + 1 valčekové ložisko.
Nový tvar rotoru Magnumlite prispel k zníženiu celkovej hmotnosti rotora a zníženiu momentu zotrvačnosti o 14 %. Tento tvar zároveň vylepšil jeho celkovú tuhosť o 30 %. Tuhosť preklápača a rotoru má výrazný vplyv na chovanie a účinnosť brzdy pri praktickom love. Tento nový tvar zaručuje menšiu tvarovú deformáciu rotoru a to dokonca aj pri extrémnom zaťažení. Na nízkej hmotnosti sa podieľa aj jednodielny titánový preklápač.
Na testovanie som mal k dispozícii model Shimano Vanquish 2500S. Prvý pocit, keď som navijak zobral do ruky, bol, že je veľmi ľahký, má príjemný tvar a dizajn. Matná čierna farba dodáva eleganciu, nemám rád zbytočne lesklé chrómované navijaky, ktorých odraz môže za slnečných dní plašiť ryby. V jednoduchosti je krása. Potešilo ma, že nemá ani poistku proti spätnému chodu. Táto funkcia mu úplne chýba. Ja ju totiž vôbec nepoužívam a priznám sa, že mi skôr prekáža, ako pomáha. Občas sa mi totiž stáva, že sa samovoľne prepne a zamotá mi vlasec, príp. pri záseku sa mi pretočí kľučka. Už viac krát som uvažoval nad tým, načo ju výrobcovia vôbec robia. Vysoká a plytká cievka pri tomto type predurčuje navijak k ďalekým hodom. Na cievku sa dá navinúť 150 m vlasca s priemerom 0,16 mm, čo je postačujúce a ideálne aj pre použitie tenkej šnúry, ktorej nemusíte kupovať zbytočne veľa alebo ju podkladať. Pri točení kľučkou mal navijak neuveriteľne jemný a tichý chod. Chod rotora bol hladký bez akéhokoľvek šušťania. Dlhý zdvih a perfektné ukladania vlasca na cievku mi umožňovali dlhé hody, čo som využil už na prvých dúhakových pretekoch tejto sezóny na jazere, kde sa mi darilo nahadzovať do väčších vzdialeností aj s ľahkými nástrahami. Treba si samozrejme dať pozor aj pri výbere prúta, s ktorým budeme navijak používať, aby sme jeho kladné vlastnosti nepokazili príliš ťažkým alebo tvrdým prútom. Ideálne je, keď si môžete prút s navijakom vyskúšať. Ja často využívam prúty stavané na mieru, ktoré v kombinácii s týmto typom navijaku prinášajú pocit nových možností pri love na UL nástrahy.
Hlavne pri dlhšom chytaní oceníte nízku hmotnosť celej zostavy bez pocitu únavy. Pri zdolávaní rýb mi pomohla citlivá brzda a dostatočne veľká matica, ktorá vám ľahko sadne do ruky a dokážete ňou rýchlo manipulovať a povoľovať brzdu a tým eliminovať výpady ryby. Vyskúšal som ho aj na rieke a potokoch na začiatku pstruhovej sezóny. Ani po celodennom love som nemal pocit únavy. Dobre zvládal aj stredne veľké nástrahy (voblery do 10 cm a rotačky č. 2). Tu by z môjho pohľadu postačovala aj menšia veľkosť navijáka.
Nový Vanquish pre sezónu 2019 spoľahlivo splnil požiadavky pôvodného zadania na konštruktérov – ponúknuť navijak s hladkou a plynulou rotáciou rotoru, s nižšou celkovou hmotnosťou znižujúcou únavu pri dlhotrvajúcom love, zvýšiť a zefektívniť prenos sily a výkonu pri súčasnom vylepšení spoľahlivosti a životnosti. Moderný, vyvážený vzhľad a elegantná čierna farba robia z Vanquisha 2019 jeden z najkrajších a najspoľahlivejších navijakov súčasnosti. Verím, že splní očakávania pretekárov aj širokej rybárskej verejnosti. |