Majstrovstvá sveta v love rýb na prívlač 2011 - Taliansko

Prívlačiari na MS opäť na stupni víťazov

Po minuloročnom triumfe na MS sme boli zvedaví, či naši reprezentanti dokážu potvrdiť svoje kvality aj na tohtoročných MS. Tlak okolia však často zväzuje ruky, naviac špička v prívlači sa čoraz viac vyrovnáva a takmer každý z tímov môže skončiť na stupni víťazov. Rieka Nera v talianskom Cerutte di Spoleto privítala 16 účastníkov z celého sveta. Zaujímavosťou bola účasť Brazílie či Kazachstanu. V tomto roku mali MS príchuť rybárskych olympijských hier, ktoré sa konajú raz za 4 roky. Všetci účastníci z jednotlivých disciplín sa preto zišli na spoločnom slávnostnom otvorení vo Fiorentine. Poďme však po poriadku.

2011-09-taliansko-01

Širší výber reprezentácie Slovenska tvorilo 12 najlepších jednotlivcov z trojročného rebríčka slovenských prívlačiarov. Títo sa zúčastnili postupne 4 sústredení, pričom posledné sa konalo 2 týždne pred MS priamo v Taliansku na rieke Nera. Treba pripomenúť, že všetky náklady na tieto sústredenia si hradili pretekári z vlastného vrecka. Zloženie tímu nakoniec tvorili pretekári: Juraj Mrázik, Peter Horňák, Martin Forbak a Juraj Smatana. Náhradníkom bol Ladislav Mlynarovič, trénerom Vlastimil Těšický, kapitánom som bol ja a manažér Ivan Chabada. Významnú úlohu a pomoc zohral aj realizačný tím asistentov pretekárov - Richard Hatala, Miroslav Opavský, Juraj Václavík, Miroslav Palúch, Pavol Franc a Peter Pavlov. Títo asistenti s nami cestujú na vlastné náklady a majú nemalý podiel na celkovom výsledku.

Po minuloročnom úspechu sa nám podarilo získať generálneho sponzora Daiwa - Cormoran, ktorý vybavil našich reprezentantov skvelými navijakmi, voblermi, oblečením a ďalšími doplnkami. Hlavne menšie voblery v prírodných farbách boli na pôvodné ryby priamo stavané a neodolateľné.

2011-09-taliansko-02

Tréning v Taliansku

Dôležitou súčasťou prípravy, ak je to len trochu možné je spoznať trať pred pretekmi. Táto skutočnosť sa nám potvrdila aj v tomto roku. Počas tréningu sme si vyskúšali, na čo reagujú pôvodné ryby, ktoré môžu byť veľmi dôležité pri konci každého kola, keď už nasadené ryby prestávajú reagovať. Podarilo sa nám zistiť, že v riečke je pomerne veľa menších pstruhov (10 - 15 cm), ktoré sme v tréningu celkom úspešne lovili. Voda bola priezračná a prietok pomerne slabý. Dalo sa však očakávať, že domáci tieto podmienky pred pretekmi zmenia. Ryby dobre reagovali na menšie rotačky a gumové nástrahy (osie larvy, patentky, červy, ...). Nasadeným rybám sa viac páčili voblery výraznejších farieb (oranžová, ružová, zelená, ...). S oblečením nám pomohla aj firma Heron, dovozca rybárskeho oblečenia Snowbee. Dopravu na tréningy zabezpečil Miro Opavský a finančne nám prispela aj firma John Crane, Vzdelávacia akadémia J. A. Komenského a v neposlednom rade aj Klub prívlače. Najväčšiu časť nákladov - ubytovanie, dopravu, štartovné hradil SRZ, za čo im aj touto cestou ďakujeme.

Príchod na MS

Na MS sa presúvame postupne od piatku ôsmi. Ja s Jurom Mrázikom prichádzame až v nedeľu, pretože nám to skôr neumožňujú pracovné povinnosti. Časť tímu odchádza v nedeľu ráno na slávnostné otvorenie. Pretekári však ostávajú v Spolete a uprednostňujú spoločný tréning na rieke Nera mimo pretekárskej trate. Prietok je o niečo väčší ako pred dvomi týždňami. Inú zmenu nebadať. Ubytovaní sme v hoteli nad mestečkom, z ktorého je vidieť na okolité kopce, pomedzi ktoré preteká riečka Nera. Pred časom sa tu konali dokonca MS v zbere húb. Inak ubytovanie je na úrovni slabšieho penziónu. Vrcholom boli raňajky. Kým som si stihol zobrať vidličku, po šunke a syre chňaplo asi 20 rúk a bolo po raňajkách. Nečudujem sa, že poľský tím sa zbalil a odišiel do iného hotela. aj cena za kávu či pivo bola prehnaná. Tiež organizačne niektoré veci škrípali. Napríklad porada kapitánov mala byť o 10:00 hod., neskôr ju presunuli na 12:30 hod. a nakoniec sa konala o 14:00 hod.

2011-09-taliansko-03

Oficiálny tréning

V pondelok od 9:00 do 12:00 hod. sa konal tréning na pretekárskej trati, kde usporiadatelia vysadili asi 200 kg rýb. Trať je rozdelená na 4 sektory A, B, C a D. Ak by ste chceli loviť vo všetkých sektoroch, nie je možné to stihnúť. Preto z nás tréner vytvoril dvojice - pretekár a asistent, ktoré budú spolu počas celých MS a každá dvojica pôjde spolu do jedného sektora. K nim pridal do každého sektora druhého asistenta, ktorý v tomto sektore zostane počas MS. Ja som vytvoril dvojicu s Maťom Forbakom. Maťo sa v tréningu zameral na nasadenú rybu, ja som sa pokúšal loviť hlavne pôvodnú. Nad nami držal dozor Lukáš Hollý, na ktorom štande sme ulovili koľko rýb, príp. kde sú najlepšie miesta k lovu. Každý sektor je rozdelený na 32 štandov (raz toľko, ako je počet družstiev), v ktorých sa pretekári môžu voľne pohybovať, ak nie sú obsadené iným pretekárom. Maťo bol v tréningu celkom úspešný, keď hlavne na rotačky a larvu ulovil množstvo rýb. Ja som lovil menšie ryby, aj keď sa občas nechal na mikronástrahu oklamať aj väčší kus. Neskôr sa k nám pridal aj Paľo Franc, ktorému skvelo fungovali gumové nástrahy. Aj v ostatných sektoroch sa chalanom darilo. Ako top nástrahu vytipovali zelenú larvu. Dohodli sme sa, že popoludní si všetci pretekári ešte raz prejdeme všetky sektory a vymenia si svoje poznatky. Ostatní sme išli na slávnistné otvorenie v Perugii, kde sa okrem prívlačiarov zišli aj feedristi, ktorí mali svoje súťaže neďaleko nás. Hoci program mohol byť zaujímavý, opäť zlyhala organizácia a pretekári vošli na námestie, keď už bolo po všetkom. Potom nás usadili v miestnej radnici, kde sa nám asi hodinu prihovárali v talianskom jazyku domáci funkcionári. Takže z toho opäť nikto nič nemal. Nasledovala dvojhodinová cesta späť, bez vody či občerstvenia. Po príchode do Spoletta sme si spravili bojovú poradu a určili stratégiu na zajtrajšie preteky.

2011-09-taliansko-04

Prvý deň

Ráno netrpezlivo čakáme, ako dopadne žreb. Maťovi sa ušiel sektor C. Horšia je informácia, že do sektorov môže okrem pretekárov vstúpiť iba kapitán a tréner. Keďže Taliani dali pásku ďaleko od vody, vyhnali našich asistentov ďaleko od pretekárov a tým vlastne znemožnili ich efektívnu pomoc.

Pretek pozostáva zo 4 kôl, pričom každé trvá 45 minút. Pretekár teda získa 4 výsledky (umiestnenia) za každý deň. Čiže celkovo 8 umiestnení za 2 dni, ktorých súčet bude rozhodovať o poradí družstiev. Pre umiestnenie jednotlivcov je dôležité celkové umiestnenie v prvom dni a druhom dni. Pri rovnosti rozhoduje počet rýb. Dôležité je aj poradie, v akom ide pretekár do sektoru. Maťo ide v prvom kole ako druhý, čo je veľmi dobré. V ďalších kolách ide oveľa neskôr. Vyberáme miesto v hornej časti sektoru, kde je v hlbšej jame vidieť pomerne veľa rýb. Odpískané kolo začína. Maťo skúša larvu, ktorá bola úspešná v tréningu. Ryby si ju však nedôverčivo obzerajú a nedoberajú ju. Z piatich opatrných záberov Maťo nepremenil žiadny. Chcelo by to agresívnejšiu nástrahu. Nasadzujeme rotačku. Ryby sú však už vyplašené a nereagujú. Keďže vidím, že pod nami je niekoľko voľných štandov, posielam Maťa nižšie. Prvý hod - prvá ryby. Postupne prechádzame nižšie dolu prúdom. Maťovi sa celkom darí. Takmer na každom mieste ulovil nejakú rybu. Celkovo ich má 11 a v tomto kole končí na 2. mieste. Horšie to bude v ďalších kolách, keď Maťo pôjde na trať až medzi poslednými. Ryby sa postupne stávajú opatrnejšími. Maťo prechádza na gumy. Zaujímavá je taktika domácich. Postupne prechádzajú celú trať a s väčšími nástrahami (rotačky, voblery) sa im darí nachytať väčšie množstvo rýb. Je vidieť, že poznajú trať a vedia, kde sa ryby ukrývajú a na čo reagujú. Vo vedľajšom sektore chytá Peťo Horňák. Jeho asistenti bezradne stoja za páskou. Príliš mu pomôcť nemôžem. Idem ho preto pozrieť a trochu povzbudiť. Peťo sa už zameriava na menšie ryby. Viem, že v tomto je dobrý. Dohadujeme sa, že v poslednom kole sa bude zameriavať iba na menšie ryby a je tu koniec. Zrátavajú sa umiestnenie všetkých členov družstva v každom kole. Výsledky sú pre nás potešujúce. S veľkým náskokom vedú Taliani, druhý sú Chorváti, tretí sme my, štvrtý Česi a piaty Rusi. Okrem vedúcich Talianov sú rozdiely medzi družstvami asi 10 bodov, čo je naozaj minimálne. Na druhý deň to bude určite náročné.

2011-09-taliansko-05

Druhý deň

Ráno sa opäť losujú sektory. Maťo ide do „A-čka“, kde bol deň predtým Juro Smatana s Vlastom. Zisťujeme od nich informácie o sektore. Sektor je rozdelený na dve časti, medzi ktorými je asi 100 m neutrálny úsek, v ktorom sa neloví. Chalani hovoria, že hlavne horná časť sektora, kde je asi 6 štandov bola veľmi dobrá. Maťo má opäť dobrý los a do sektora ide ako druhý. Keďže v hornej časti vidíme nasadené ryby, ideme tam. Okrem nás tam prišli iba Lotyš, takže máme 6 štandov pre seba. Na moje prekvapenie sa však opäť opakuje situácia zo včera. Ryby nástrahu nedoberajú a po chvíli prestávajú reagovať. Maťo s vypätím všetkých síl ulovil 4 ryby, čo stačilo iba na 10. miesto v tomto kole. V ďalšom kole preto zostávame v dolnej časti. Postupne prechádzame celú trať. Vážim si prístup Chorváta Mia, môjho kamaráta, ktorý bol v prvom kole druhý. Radí mi, aby Maťo chytal na larvu a nie na rotačku. Maťo sa postupne zlepšuje a končí v polovici štartového poľa. Čo je však horšie, prechytávajú nás Česi aj Rusi. Posledné dve kolá sa Maťo rozhoduje vrátiť na hornú časť sektora a zameriava sa na pôvodné ryby. Táto taktika sa mu vypláca a podobne aj ostatným našim chalanom. V posledných kolách dosahujú najlepšie umiestnenia a šanca na medailu žije. Je tu koniec. V poslednom kole skončil Maťo tretí. Vraciame sa do hotela. Zrátavame výsledky. Je to však také tesné, že si nedovoľujeme nahlas vysloviť výsledky. Malo by to však byť o pár bodov, ale mali by sme byť tretí. Asi po hodine neistoty volá Ivo Chabada s Majkou Hodasovou, ktorá nás spolu s vedúcim odboru športovej činnosti Vladom Hromekom prišla podporiť.

2011-09-taliansko-06

Vyhlásenie výsledkov - je dobojované

„Ste tretí, gratulujem!“ Salvy našej radosti sa nesú celým hotelom. Tak sme sa asi neradovali ani minulý rok, keď sme boli majstri sveta. Večer je slávnostné vyhlásenie. Znie talianska hymna na počesť víťazov. Druhí sú Chorváti. V súťaži jednotlivcov je to podobné. Na prvom aj druhom mieste sú taliansky pretekári, tretí je Aľjoša Šanin z Ruska. Z našich je na tom najlepšie nováčik v reprezentácii Juro Smatana na 12. mieste. Až neskôr si naplno uvedomujeme náš úspech. Z posledných piatich šampionátov sme štyrikrát stáli na stupňoch víťazov. Potvrdili sme, že náš minuloročný triumf nebol náhodou. Ukazuje sa, že aj náročné tréningové sústredenia, ale i ligové súťaže v prívlači idú správnym smerom. Skláňam svoj obdiv pred celým realizačným tímom. Množstvo hodín ale i finančných prostriedkov prinášajú svoje ovocie. Výrazne nám v tomto roku pomohol aj hlavný sponzor reprezentácie Daiwa - Cormoran a SRZ. Ďakujeme.

Jaroslav Sámela

15. Brazília                                   375,5
  16. Kazachstan                            437,5

Poradie jednotlivcov

1. Herrmann Arno (Taliansko)
  2. Muin Giacomo (Taliansko)
  3. Šanin Alexej (Rusko)

12. Smatana Juraj (Slovensko)

13. Horňák Peter (Slovensko)

15. Mrázik Juraj (Slovensko)

20. Forbak Martin (Slovensko)